E krds megvlaszolsa rdekben elsknt az utbbi vek fejldst, vltozsait kell ttekintennk. A trsadalombiztosts nll alapknt val mkdtetsnek tervezse 1985-ben kezddtt. A munka megkezdse utn mr 1986-ban jelentkeztek azok a klfldi zleti csoportok, amelyek a trsadalmi egszsgbiztosts s az zleti egszsgbiztosts sszekeversben rejl folyamatos, kockzatmentes haszonszerzs lehetsgt felismertk, st azt mr eredmnyesen ki is prbltk (pl. 1981-tl Chilben). 1988. III.22-n a Minisztertancs 2005.(1988/III.22.) szmon hatrozatot hozott az nll alapknt gazdlkod trsadalombiztostsi intzmnyrendszer kialaktsrl, ami ennek megfelelen 1990. janur 1-jtl mkdst megkezdte.
E dntst s a mkdtetst, a fejlesztst lreform tletekkel folyamatosan zavarjk, gtoljk. A fbb ksrletek a kvetkezk voltak:
a trsadalmi egszsgbiztostst rszben privatizl Dunamenti Biztost Rt. 1989. decemberi alaptsnak tlete, 1992-ben a PM javaslata az Egszsgbiztosts Alap „hinynak” bankok s zleti biztostk szmra trtn llampapr kibocsts tjn val finanszrozsa, 1992-ben a Vilgbank ltal javasolt chilei-modell hazai bevezetse, a trsadalombiztosts privatizcija,
1998. janur 18-n a Pnzgyminisztrium helyettes llamtitkrnak elksztse alapjn a pnzgyminiszter javaslata kormnyhatrozat elksztsre a trsadalom egszsgbiztosts privatizcijra vonatkozan, 1998. decemberben az irnytott betegelltsi modell ksrlet megjelentetse a trsadalombiztosts pnzgyi alapjainak kltsgvetsgben.
2004-2005. vi OEP Egszsggyi Minisztrium, llami Szmvevszk, Kzpnzgyi llamtitkrsg rszrl, egynteten elmarasztal, trvnyszegseket, eredmnytelensget feltr vizsglatok ellenre e program a mai napig folyik, 1999. mrcius a trsadalombiztostsi alapokat felgyel politikai llamtitkr asszony elterjesztse a trsadalmi egszsgbiztosts privatizlsrl, 2003. februr az egszsggyi reform titkrsg elterjesztsben kormnyhatrozat tervezet a tbb biztosts rendszer Vasutas Trsadalombiztostsi Igazgatsg bevonsval trtn modellezsre vonatkozan, 2004. prilis 14-n elkszlt az egszsggyi elltsszervezkrl szl trvnyjavaslat.
2005. november az SZDSZ kzz tette az OEP privatizcijt jelent tbb biztosts rendszerre vonatkoz trvny dolgozatt, 2006. folyamn elkszlt a „zld knyv”, ami ltszlagos objektivitssal mrlegelni kvnja az „egymssal verseng egszsgbiztostk” bevezetsnek lehetsgt, de azt egyb programjaiban elkszti, 2006. folyamn az orszggylssel elfogadtatjk az egszsgbiztosts felgyeletrl szl trvnyt.
A fentiekben kzlt felsorols csak a fbb, viszonylag nagyobb nyilvnossgot kapott, nagyrszt sikertelen ksrleteket tartalmazza. Kln terjedelmes felsorolsban lehetne a 20 ve tart mdin keresztli flrevezet manipulcis akcikat ismertetni. Azonban ennl fontosabb azt megvizsglnunk, hogy ilyen szervezett, folyamatos ellehetetlenlst jelent aktivits mellett, az Orszgos Egszsgbiztostsi Pnztr hogyan kpes elltni feladatt?
Az Orszgos Egszsgbiztostsi Pnztr a menet kzbeni fejlesztsi gretvel az Orszgos Trsadalombiztostsi Figazgatsg keretben kezdte meg 1990. janur 1-jn a mkdst. 1993-ban intzmnyesen, szervezetileg nllsult. A menet kzbeni fejleszts 1995-tl takarkossgra hivatkozva fokozatosan megsznt, 1998-tl tervezett, cltudatos mkdsi-szervezeti fejleszts nincs. Ennek kvetkeztben az risi emberi ldozatok ellenre egyre gyakoribb mkdsi zavarokat tapasztalhatunk.
Az Orszgos Egszsgbiztostsi Pnztr mkdsi nehzsgeinek msik f oka az, hogy a feladat, hatskr, felelssgi viszonyok, erforrsok, llamigazgatsi szervezeti, hierarchikus sszefggsnek sszhangjt - mint a szablyozott mkds alapfelttelt - nem teremtettk meg, st azt rendszeresen megvltoztatjk. E helyzetnek kvetkezmnye a szervezet mkdsnek egyre nagyobb mrtk ellehetetlenlse.
Klnsen az emberi krok jelentsek. A trsadalombiztosts kultrjt ismer, azzal azonosul, a napi mkdst fenntart emberek az intzmnyt elhagyjk, a szervezet lassan sszeomlik. gy az lreformerek szmra a mkdkpessg visszalltsnak indokval megnylik brmilyen tovbbi vltoztats, a privatizci azonnali lehetsge.
Teht politikai csals, vagy tveds a „tbb biztosts egszsgbiztosts” bevezetsnek egyre agresszvabb szndka?
Politikai csals, mivel az ezt erltet zleti krknek, s a politikusaiknak, szakrtiknek kt vtized alatt meg kellett ismernik a tbb biztosts egszsgbiztostsra vonatkoz, mr tudomnyos-mdszertani tapasztalati evidencit jelent tnyeket. E tnyek a kvetkezk: ahol trtnelmileg (pl. USA, Hollandia), vagy ahol tudatos dntsknt (pl. Chile, Szlovkia, Nmetorszg 1996-tl engedlyezett verseny miatt) tbb biztosts egymssal verseng egszsgbiztostk vannak, ott mindenfle jogi szablyozs, gret, szndk ellenre a mindenkori krnikus betegek, idsek, szegnyek klnbz mrtkben kiszorulnak az elltsbl. Ahol a trsadalmi szolidarits rdekben, kockzat kiegyenlt alapok ltrehozsval cskkenteni prbljk e slyos hatsokat (pl. Hollandia 1964-tl) az llam garancilis szerepvllalsa miatt a kiegyenlt alapokat finanszrozza. Ez a kiadsokat 2,5 – 3 szorosra nveli, ennek ellenre az elltshoz val egyenl hozzfrs nem valsul meg.
Azrt is politikai csals, mert e kzismert tnyeket elhallgatjk, st valtlansgokat lltanak, a mdin keresztl slyosan manipullnak mindenkit.
Azonban egyben tveds is, mert a mindenkori politikai, szakmai vezets nem tartotta fontos terletnek a trsadalombiztostst, kt vtizede hagyja, hogy ezeket a krdseket egyltaln feltegyk, s azt, hogy az Orszgos Egszsgbiztostsi Pnztrat tudatosan tnkretegyk, valamint azt is hagyjk, hogy a mdin keresztl az egsz trsadalmat manipulljk.
A tnyleges egszsggyi-egszsgbiztostsi reform legfontosabb eleme az Orszgos Egszsgbiztostsi Pnztr azonnali tervszer tudatos megerstse s fejlesztse.